Blog
Hamowanie
Poziom szybkości wielokierunkowej🏃🏻♂️🔀 mocno determinuje efektywność działań zawodnika na boisku, dlatego wielu trenerów dba mocno o jej rozwój📊. Niestety, trening ten pełni funkcję zwiększania mocy🚀 silnika bolidu Formuły I🏎, kiedy ten ma niesprawne hamulce.
Jako trenerzy, dość często skupiamy się na mocno zaawansowanych metodach, zapominając wcześniej o zadbaniu o podstawy. Przypomina to trochę układanie dachówek na dachu🏠 w momencie, gdy beton wylany pod fundamenty jeszcze nie zastygł.
❌ To nie może się udać🏚 😉
W kształtowaniu szybkości wielokierunkowej, takimi fundamentami będą pozycja bazowa i hamowanie. O tej pierwszej pisałem kilka postów temu, a dzisiaj zajmiemy się hamowaniem.
🔵 Hamowanie jest istotne w sportach zespołowych w celu wykonania sepcyficznej czynności (kopnięcie piłki, odbicie piłki), a także by ominąć przeciwnika i zmienić kierunek biegu.🔵
Dlaczego powinniśmy zadbać o umiejętność hamowania❓ 🔴 Otóż kontuzjowani zawodnicy nie są w stanie wygrywać meczów. 🔴
❌ To właśnie podczas hamowania (oraz przyspieszenia następującego zaraz po nim) dochodzi do największej liczby urazów niekontaktowych, takich jak zerwania więzadeł krzyżowych, skręceń stawu skokowego czy po prostu naderwania mięśnia.❌
Z jakiego powodu dochodzi do kontuzji niekontaktowych❓
❌ Zbyt dużo siły zaaplikowanej na struktury kolana ❌
Czyim zadaniem jest redukowanie tej siły❓
✅ Mięśni💪🏻
✅ Mięśnie to nie tylko napęd, ale i hamulce
✅ Normalnie hamulce są silniejsze od napędu o 25% (siła ekscentryczna od koncentrycznej)
🔹 Pozycja efektywnego hamowanie podobna jest do tej, w której można odnieść uraz – ostry kąt podudzia, lekka rotacja wewnętrzna biodra, dlatego ważne jest, abyś był w stanie wykonać ten ruch w warunkach dużej szybkości i działania dużych sił 🔹
🔴 Kluczowe 🔑elementy hamowania:
✔️ odpowiednia technika (kluczem jest upewnienie się, że ciało jest w dobrym ułożeniu w celu aplikowania sił w podłoże, by efektywnie wytracać pęd), czyli odchylenie ciała w kierunku przeciwnym do poruszania się. Wielkość / kąt odchylenia zależny jest od początkowej prędkości z jaką porusza się sportowiec.
✔️ wysoki poziom siły ekscentrycznej mięśnia, w szczególności przy poruszaniu się z dużymi prędkościami (wymagana siła = masa sportowca x przyspieszenie)
✔️ kontakt poprzez piętę (przy hamowaniu w linii), dzięki czemu możemy efektywnie aplikować siłę hamującą i jej absorbować przez stawy kolanowe i biodrowe w trakcie przetoczenia stopy na śródstopie
✔️ pewna liczba skróconych kroków, gdyż wysoka częstotliwość zapewnia większą interakcję pomiędzy ciałem i podłożem, co pozwala na efektywniejsze absorbowanie sił ekscentrycznych
✔️ Obniżenie środka ciężkości i rozszerzenia pola podstawy w trakcie sekwencji hamowania
Skontaktuj się ze mną
Mail: pmaleck@poczta.onet.pl
Telefon: 663910551