Blog
Szybkość i jej składowe
Szybkość to najbardziej pożądana cecha w sporcie, a jednocześnie jedna z najbardziej złożonych i najtrudniejsza do poprawy.
W kwestii definicji, możemy nazwać szybkość tempem horyzontalnego przemieszczenia środka ciężkości ciała.
Jak mówią nam zasady dynamiki Newtona, aby obiekt poruszyć, siły działające na ciało, nie mogą się równoważyć. Co to oznacza
Wyobraźmy sobie, że literkę symbolizują siły napędzające (propulsion forces), które zawodnik generuje za pomocą pracy mięśni, z kolei literka , to siły hamujące (braking forces), czyli między innymi tarcie.
im bardziej >, tym szybciej się poruszasz.
jeśli =, poruszasz się ze stałą prędkością
Bardzo proste. Szybkość to długość kroku częstotliwość kroku.
Teoretycznie, wystarczy poprawić jeden z elementów, aby stać się szybszym. W praktyce, to długość kroku jest czynnikiem bardziej istotnym, a częstotliwość w dużej mierze jego efektem.
DŁUGOŚĆ KROKU
Takeoff distance (dystans wybicia)
długość kończyny dolnej sportowca – w przypadku krótkiej, odległość środka ciężkości od podłoża będzie mniejsza, co ograniczy aplikowanie siły we właściwym kierunku (środek ciężkości znajduje się przed stopą)
technika – jeśli chcielibyśmy temu zaradzić pochylając się w przód, obniżymy wysokość biodra i uniemożliwi nam to efektywne przemieszczenie nogi.
Flight distance (dystans lotu)
siła – jedyny czynnik na który mamy duży wpływ poprzez poprawę zdolności do generowania i aplikowania dużej siły w krótkim czasie
technika – odpowiednie przemieszczenie nogi, tak aby była w odpowiedniej pozycji do kolejnego kroku
Landing distance (dystans lądowania)
technika – w tym wypadku kluczowa, im w mniejszym stopniu środek ciężkości za stopą w trakcie jej kontaktu z podłożem, tym mniej hamowania
CZĘSTOTLIWOŚĆ KROKU
Faza stania
minimalizowanie tarcia, czyli krótki czas kontaktu z podłożem
krótki czas kontaktu z podłożem = mniej czasu na aplikowanie siły = aplikacja większej ilości siły w krótszym czasie
Faza zamachu
mniej przemieszczenia wertykalnego (tylko tyle, ile potrzeba do przemieszczenia kończyny) = więcej siły aplikowanej horyzontalnie
krótsze dźwignie podczas wczesnego zamachu (skrócenie tylnego wahadła – backside mechanics
Skontaktuj się ze mną
Mail: pmaleck@poczta.onet.pl
Telefon: 663910551