
Szybkość


to najbardziej pożądana cecha w sporcie, a jednocześnie jedna z najbardziej złożonych i najtrudniejsza do poprawy.

W kwestii definicji, możemy nazwać szybkość tempem horyzontalnego

przemieszczenia środka ciężkości ciała.

Jak mówią nam zasady dynamiki Newtona, aby obiekt poruszyć, siły działające na ciało, nie mogą się równoważyć

. Co to oznacza

Wyobraźmy sobie, że literkę

symbolizują siły napędzające (propulsion forces), które zawodnik generuje za pomocą pracy mięśni

, z kolei literka

, to siły hamujące (braking forces), czyli między innymi tarcie.

im bardziej

>

, tym szybciej się poruszasz.

jeśli

=

, poruszasz się ze stałą prędkością

Bardzo proste. Szybkość to długość kroku

częstotliwość kroku.
Teoretycznie, wystarczy poprawić jeden z elementów, aby stać się szybszym. W praktyce, to długość kroku jest czynnikiem bardziej istotnym, a częstotliwość w dużej mierze jego efektem.


DŁUGOŚĆ KROKU


Takeoff distance (dystans wybicia)

długość kończyny dolnej sportowca – w przypadku krótkiej, odległość środka ciężkości od podłoża będzie mniejsza, co ograniczy aplikowanie siły we właściwym kierunku (środek ciężkości znajduje się przed stopą)

technika – jeśli chcielibyśmy temu zaradzić pochylając się w przód, obniżymy wysokość biodra i uniemożliwi nam to efektywne przemieszczenie nogi.

Flight distance (dystans lotu)

siła – jedyny czynnik na który mamy duży wpływ poprzez poprawę zdolności do generowania i aplikowania dużej siły w krótkim czasie

technika – odpowiednie przemieszczenie nogi, tak aby była w odpowiedniej pozycji do kolejnego kroku

Landing distance (dystans lądowania)

technika – w tym wypadku kluczowa, im w mniejszym stopniu środek ciężkości za stopą w trakcie jej kontaktu z podłożem, tym mniej hamowania

CZĘSTOTLIWOŚĆ KROKU


Faza stania

minimalizowanie tarcia, czyli krótki czas kontaktu z podłożem

krótki czas kontaktu z podłożem = mniej czasu na aplikowanie siły = aplikacja większej ilości siły w krótszym czasie

Faza zamachu

mniej przemieszczenia wertykalnego (tylko tyle, ile potrzeba do przemieszczenia kończyny) = więcej siły aplikowanej horyzontalnie

krótsze dźwignie podczas wczesnego zamachu (skrócenie tylnego wahadła – backside mechanics